Skip to content

Påtvingat trevligt?

03 juli 2009
tags:

Under min vistelse här i Paris har jag varit på en långlunch med enbart fransmän och en lång middag med enbart svenskar. Trots uppenbara språkförbristningar under den franska långlunchen kände jag mig mer utanför på den helsvenska middagen.

Det var inte lika öppen stämning, jag tilltalades sällan direkt och det fanns ett uppenbart ointresse av att prata med nykomlingen. Jag kände att jag passade in bättre bland barnen trots att den äldsta bara var 13 år. De vuxna, den grupp som jag ofrånkomligt tillhör, fick mig att känna mig som ett barn. Jag vet inte riktigt på vilket sätt men jag kände hela tiden att mina kommentarer eller åsikter var lite mindre värda.

Jag fick dessutom försvara hela den svenska journalistkåren när en gubbstrutt höll en lång monolog om hur värdelös svensk journalistik är. Denna monolog startade precis efter att jag förklarat att jag är nyutexaminerad radiojournalist och den fokuserade på hur fruktansvärt dåligt utbildade svenska journalister är.

Jag vet inte om det handlar om personer, kultur eller min dagsform. Jag vet bara att jag trivdes bättre och kände mig mer välkommen den där stekheta lördagen när jag fick kämpa med språket än den ljumma sommarkvällen där barriärerna var av en helt annan sort.

11 kommentarer leave one →
  1. 03 juli 2009 15:48

    Usch, va jobbigt. Hatar att sitta och behöva försvara mig eller något inför någon som inte vill lyssna på det man säger utan bara är inskränkt och döv!

    • Cissy permalink*
      03 juli 2009 17:44

      Ja det är inte kul. Men jag insåg fort att protestera var ingen idé. Jag lät honom hållas och tänkte att han kommer ändå inte vara en av de personer jag kan nå ut till när jag jobbar som journalist.

  2. oj vad butter jag blev permalink
    03 juli 2009 16:58

    är inte det minsta förvånad. svenskar är inte så väldans trevliga som de tycker att de är (bortsett från oss då såklart ;)) svenska pratar väder och klagar, i största allmänhet!

    • Cissy permalink*
      03 juli 2009 17:44

      Haha. Vi är fantastiska syster! Och det är sant, svenskar är inte speciellt trevliga…

  3. 03 juli 2009 19:38

    Varför tror du att jag så ofta som möjligt påpekar att jag endast är 50% svensk? Jag är så sjukt stolt över mina 25% tyska gener och mina 25% juggegener.
    Hihi!

    • Cissy permalink*
      03 juli 2009 21:57

      Haha. Varför tror du jag stoltserar med att jag är halvfinsk?

  4. 03 juli 2009 21:03

    Kan det inte vara så att han har bott länge i Paris och vant sig vid annan TV-kultur, har för mig att någon skrev om det för ett tag sedan (-:

    • Cissy permalink*
      03 juli 2009 22:05

      Skulle kunna vara så men han jämförde mest med BBC och CNN och tyckte att svenska journalister var värdelöst pålästa och tog som exempel upp en intervju med Koenigsegg om uppköpet av Saab och varför den svenske journalisten inte drog paralleller till hur Audi en gång var ett litet bilföretag och blev uppköpta av nån jätte eller om det var tvärtom…och hur det skulle kunna jämföras med Saab. Jag tänkte själv att just den kopplingen är nog många svenska tittare totalt ointresserade av och det han tyckte var barnsliga frågor tror jag snarare var sådana frågor som vanliga Svenssons vill ha svar på. Det är också så jag tycker att den svenska journalistiken försöker arbeta, vad vill våra tittare/lyssnare/läsare ha svar på? Det han eftersträvade tyckte jag snarare lät som att man ska snöa in i krångliga resonemang som endast intresserar en liten grupp människor och som på så sätt fungerar exkluderande.

  5. 04 juli 2009 9:51

    En sak är säker, han hade inte känsla för sin omgivning och ägde sin sanning fullständigt. Tänk att vara gift med honom! Stackars människa!

    • Cissy permalink*
      04 juli 2009 11:04

      Haha! Och hans fru var så himla trevlig. Men fransyska så hon kanske klarar det =)

Trackbacks

  1. Kass svensk journalistik är bra «

Kommentera

