Skip to content

Bitterjournalisten

21 juli 2009

Bloggandet har fått vika åt sidan för finbesök från Göteborg och en tuff start på arbetsveckan. Det finns inget på jobbet som är så motigt som att i flera dagar sitta inne i huset och ringa och ringa och ringa och ingen svarar. Att inte producera, att inte följa den önskade planen.

Idag har jag dessutom fått lära mig hur hopplös Polisen är av alla ställen man som journalist kan ringa till. De borde lära sig att de kan vinna på att vara lite tillmötesgående. Och inte hjälper det att 90 procent av organisationen är på semester.

”Ja det är ju lite svårt att få tag på folk såhär i juli” fick jag som svar när jag för hundrafemtioelfte gången tagit mig genom ett labyrintliknande telefonsystem med evighetslånga kötider.  ”Semestertider eller ej, vi måste fortfarande producera nyheter” sa jag, lade på och plockade fram nästa nummer i listan för att angripa Farbror Blå från en annan sida.

Tillslut gav jag upp på Stockholms län och ringde Malmö. Och där svarade någon efter tre signaler.

3 kommentarer leave one →
  1. 22 juli 2009 14:30

    Fast det där är nog väldigt olika från myndighet till myndighet. Jag tycker inte att du kan dra hela poliskåren över samma kam. Jag var till exmepel och gjorde jobb på dem igår, otroligt tillmötesgående.

    Har aldrig haft några problem med dem, snarare tvärtom. Men bra att du inte ger dig och bra att du biter ifrån lite.

    Puss

    • 22 juli 2009 15:43

      Klart man inte ska dra hela kåren över en kam och det gjorde jag ju inte riktigt heller när jag i slutet skrev att i Malmö svarade de direkt.

      Säkert är det så att mindre polisdistrikt är bättre då de insett vad de vinner på att hjälpa journalistkåren.

      I Stockholm däremot var det iaf igår fruktansvärt svårt och alla bara vägrade svara och skickade mig vidare. Uppenbarligen är det inget ovanligt heller enligt kollegorna i huset.

      Så, kontentan av det hela, flytta till en mindre stad och jobba med journalistik. Eller? =)

  2. 22 juli 2009 16:43

    Ja visst.
    Örebro-Nora-Lindesberg-Strömstad
    Där har alla varit hjälpsamma!

    Tydligen är ju malmö bra oxå.
    Haha

    Nej men seriöst. Jag jobbade ju på nattwebben en sommar och ringde vakthavande över HELA landet varje natt. För det mesta supertrevliga, men om jag inte minns fel var Uppsala lite snorkiga. Ligger för nära 08-land.

    Hihi.

Kommentera

