Skip to content

1/2 fredagskväll

08 augusti 2009

Igår fick jag för första gången uppleva etipoisk mat. Såser, röror, grytor, hetta. Allt åts från stora fat med tunna pannkaksliknande bröd. Inga bestick. Jag är såld. Gemenskapen när alla äter från samma fat, den avslappnade stämningen när alla sölar då och då och smakerna jag sällan möter.

Att jag dessutom fick uppleva det tillsammans med fina släktingar gjorde det ännu bättre. Farbror med familj som räddar Lina och mig från bostadslösheten i höst och som ständigt är intresserade av mig och mitt liv och som mer en gärna hänger med mig ofta och länge när de är i Sverige. Och Farmor och Farfar som jag ser alldeles för sällan. Farfar sjukt stilig i vita jeans och gulvitrutig skjorta som jag fick gå armkrok med på Sveavägen. Och Farmor med skrattet som kramade mig ofta och sa att ”det är fint att se dig”.

Fast varje gång jag träffar dem, eftersom det är så sällan, så ser jag att åren går. Jag inser att de inte är de unga farföräldrar jag alltid har haft. Livet har en långsammare lunk och de är inte längre osårbara. De har förstås aldrig varit osårbara men de blir så tydligt nu. Det är jobbigt.

No comments yet

Kommentera

