Skip to content

Välkommen till verkligheten

19 augusti 2009

Gröna linjen på väg mot Slussen för byte till röda mot Zinkensdamm och Kärleken. Utanför fönstret susar tunnelväggarna förbi.

Med armbågen mot en grön soptunna på Medborgarplatsens regnbågsfärgade station står en kille som förgäves försöker sticka en spruta i en ven. Han stapplar runt ett varv, som för att försöka hitta någon som kan hjälpa honom och återvänder sedan till soptunnan och nya försök.

Han klämmer på överarmen och fumlar med sprutan. Jag tänker att det skulle gått lättare om han hade haft ett bälte eller liknande att dra åt överarmen med. Det skrämmer mig att det är min första tanke. Min andra är att jag aldrig trodde att jag skulle få se något sådant mitt på dagen i Sverige.

No comments yet

Kommentera

