Skip to content

Inglorious basterds

24 augusti 2009

Är precis hemkommen från bion där jag har sett en av de bästa filmerna någonsin. Tarantino har gjort det igen. Jag har skrattat, jag har sörjt, jag har äcklats. Jag har imponerats och tappat andan. Vilket skicklighet, vilken finess. Så sjukt smart.

Brad Pitt och hans män är på mördarjakt och nazisterna är livrädda. Hitler gormar och spottar precis så som vi föreställt oss. Kvinnorna är få men som ofta i Tarantinos filmer är det en kvinna som lyser starkare, som ligger steget före. Och här, precis som i Kill Bill, är hon ute efter hämnd.

Det är inte många som kan få ett mord att vara visuellt vackert. Som får sprutande blod att likna konst. Men Tarantino kan.

Och jag lämnar biosalongen med en jublande triumf inombords.

No comments yet

Kommentera

