Skip to content

Ring P1

05 oktober 2009

Har precis påbörjat en tvåveckorsperiod av jobb som innebär att svara i telefon. Men samtalen är av en mycket spännande natur då det är i slussen för Ring P1 som jag sitter. Tillsammans med min kollega sållar jag agnarna från vetet som det heter för att ge Alexandra Pascalidou de mest intressanta personerna att prata med i etern.

Det må låta enkelt men det kräver en del. Många som ringer in är arga och känner sig svikna. De vill berätta om sina liv som kantats av svårigheter, de vill ge en känga till politikerna eller skapa debatt och diskussion.

De reagerar på det som berättas i medierna just nu vilket gör att jag får knarka P1 Morgon varje dag samtidigt som jag lusläser tidningen och helst ska jag också spana in lite tevenyheter på kvällarna. Allt sådant gör jag förstås när jag jobbar med nyheter också men då kan jag alltid sålla lite efter målgrupp och vad jag själv är intresserad av men nu kan precis vad som helst dyka upp.

Som när en kvinna ringde och var arg på Bofors efter något hon hört i Vetenskapsradions nyheter idag. Just när de sändes valde jag att borsta tänderna och självklart blev det fel. Hon tyckte till ordentligt vilket var bra, sämre var däremot att det handlade om Boliden och inte Bofors.

Imorgon borstar jag tänderna med örat tryckt mot radion.

No comments yet

Kommentera

