Skip to content

känner vs tycker

08 oktober 2009

Min kära vän Bells gillar inte ordet känner. Eller hur folk använder ordet känner snarare. Istället bör man i allra möjligaste mån använda ordet tycker, anser hon bestämt. För, som Bells säger, så är det ofta så att när folk säger jag känner att… så menar de allt som oftast egentligen jag tycker att… Och varför inte bara säga det då? Eller är det lite lättare att uttrycka sin åsikt om man lindar in den med ett mjuk och känslosamt ord istället för ett hårt och ställningstagande?

One Comment leave one →
  1. 08 oktober 2009 11:58

    En mycket bra frågeställning min vän. Ordet ”känner” missbrukas nåt så grovt, så när du väl använder det på ett legitimt sätt så har det ingen kraft eller betydelse. Exempel: ”Jag känner mig besviken”. Alla ba WHATEVER GRLFRIEND. Så ska det inte vara.

    Jag kan spontant någonstans känna att det är dåligt.

Kommentera

