Skip to content

Nobelpris

09 oktober 2009

Barack Obama. Killen kändes helt otippad att få Nobels fredspris och till och med i en studio fylld av närmare 30 åttondeklassare blev det knäpptyst när beskedet kom i Ekots 11-sändning.

Obama får priset för sina ”extraordinära insatser för att stärka internationell diplomati och samarbete mellan folk” och visst har världen fått hopp när USA nu verkar förändra sin utrikespolitik men Obama har faktiskt inte gjort något ännu. Hade det inte varit smartare att vänta och se?

Samtidigt tycker jag att det var modigt av kommittén att välja Obama. En positiv överraskning. För jämför man med litteraturpriset så är det här mycket mer intressant och engagerande. Herta Müller, no offence, men det är inte många som vet vem du är.

Jag tycker att bokhandlaren Barbara Meade uttryckte det bra i Kulturnyheterna imorse: ”Det förvånar mig att ett så prestigefyllt pris går till någon som är så okänd.” För, precis som Barbara också sade så finns det en risk med att prisa allt för smala författarskap, omvärldens intresse för Nobels litteraturpris kan minska. Jag har redan börjat tappa intresset.

Och visst, inte ska man välja pristagare efter popularitet men litteraturpriset går mycket sällan till någon som man tänker ”ja den har jag läst en bok av” utan snarare blir det ”ursäkta, vad sa du att personen hette?”. I mellanmjölkens land kanske Svenska Akademien kan hitta en fin och gyllene medelväg mellan extremerna?

5 kommentarer leave one →
  1. 09 oktober 2009 14:06

    gu vad jag håller med dig!!!!

  2. Helena permalink
    10 oktober 2009 14:21

    Du skriver så bra Cissy! jag överväger att låta bli all övrig media för att hålla mig up to date. Jag läser din blogg istället. Känns vettigare och helt klart roligare!

    • Cissy permalink*
      12 oktober 2009 14:14

      Underbart! Men jag är inte då opartisk som jag borde alla gånger…

  3. Helena permalink
    12 oktober 2009 18:08

    Äh, opartisk är väl ingen! Du hymlar ju inte med vilke ståndpunkt du har, det är mycket skönare att läsa sånt. (läs: jag håller ju alltid med dig)

Kommentera

