Skip to content

Saklighet och opartiskhet

14 oktober 2009

Var på möte om juridiska frågor på mitt inhoppsjobb idag där vi diskuterade otillbörligt gynnande och opartiskhet. I slutet på mötet gled vi in på journalistens roll utanför arbetet och hur man som journalist ska förhålla sig till till exempel Facebook och Twitter.

Ska jag som journalist ha en blogg där jag uttrycker mina personliga åsikter? Ska jag kunna posta korta inlägg på Twitter om känsliga frågor? Ska jag kunna gå med i vilka grupper jag vill på Facebook?

Var hittar jag balansen att ge plats åt privatpersonen Cissy samtidigt som lyssnarna inte ska ifrågasätta trovärdigheten hos journalisten Cissy?

Det här är saker jag funderar över varje gång jag skriver ett inlägg och efter mötet idag känner jag mig än mer vaksam. Jag vill inte förlora i trovärdighet men samtidigt vill jag inte skala bort mig själv helt utanför jobbet. Och jag har frågor jag brinner för som är politisk laddade i vissa avseenden. Ska jag då strunta i att blogga om dem trots mitt engagemang just för att jag är journalist inom Public service?

Vad tycker du?

5 kommentarer leave one →
  1. 14 oktober 2009 19:43

    I say: äh skit samma va!

    • Cissy permalink*
      19 oktober 2009 10:59

      Haha! Jag önskar att jag kunde tänka som du! Puss

  2. mikey permalink
    15 oktober 2009 17:09

    svårt.. kan känna igen mig lite med mitt jobb också, även om det inte möter lika många. är det ett alternativ att ha en stängd blogg med lösenord för inbjudna läsare? inte lika roligt. viktigt att fortfarande ha kvar sina egna åsikter, men tänka på i vilket forum de får utlopp. de är ju dem som också gör dig till en bra kritisk journalist!

    • Cissy permalink*
      19 oktober 2009 10:59

      Jag har också funderat på blogg med lösenord ibland men det känns inte lika roligt, en del av tjusningen med bloggandet är just att vem som helst kan läsa vad jag skriver. Samtidigt är det också det som gör det läskigt.

      Men kanske räcker det med att vara medveten om vad man skriver och hur?

      • Cissy permalink*
        19 oktober 2009 11:01

        Dessutom har jag ju inte speciellt många läsare, skulle min blogg helt plötsligt mot all förmodan bli jättekänd får jag väl fundera på det ännu mer!

Kommentera

