Skip to content

Låg humor

21 oktober 2009

Tittade på Roast på Berns när Pernilla Wahlgren var huvudpersonen. Pernilla tillhör absolut inte en av mina favoriter, jag får oftast kalla kårar bara jag ser en bild på henne eller någon annan i hennes käcka familj men under roasten var jag på hennes sida.

Det finns nämligen inte mycket i underhållningsvärlden som gör mig så illa till mods som sexistiska skämt. Och de där sexistiska skämten är alltid, alltid på männens villkor. Det är som att så fort det vankas humor kan män få återgå till något förbannat grottstadie och bara ösa ur sig kvinnoförnedrande kommentarer utan att ifrågasättas eftersom det är just humor.

Och de sexistiska skämten om och mot kvinnor är alltid fula, under bältet och med avsaknad av den där glimten i ögat. Sexskämt mot grabbarna är inte alls i samma bottennivå för då är det helt plötsligt ryggdunk och kukmätartävling och det faktum att alla är på samma nivå.

Jag förstår att komiker som Nour El-Refai och Annika Lantz säger ifrån. Jag är imponerad över hur de orkar jobba i den bransch de gör. Och jag är stolt över att Petra Mede sitter och roastar med grabbarna. Jag önskar bara så innerligt att hon inte känner att hon måste sjunka till deras nivå för att passa in.

Kanske verkar jag bajsnödig som Hanna Fridén uttryckte det men jag tycker inte att det är fel att dra sexskämt. Det är fel att dra sexistiska skämt.

3 kommentarer leave one →
  1. 22 oktober 2009 7:09

    Nej, sexistiska skämt är ju absolut inte roligt. Jag tror inte att jag skulle kalla dig bajsnödig för det..? Vad jag störde mig på var att hon stod och kritiserade ENDAST Petra Mede för det hur länge som helst, och det kändes som att det var en uppmaning från Frodes sida att just Mede var pinsam som betedde sig så, för det fick trots allt ingen annan komiker höra! Och Markoolio, som skulle roastas, fick inte höra ett dugg. Men Petra Mede skulle minsann hyvlas för hennes smaklöshet – trots att hennes humor knappast är grövre än männens.

    Sexism, däremot..? Hur har du fått för dig att jag skulle tycka att någon som ogillar sexism skulle vara bajsnödig?

    • Cissy permalink*
      22 oktober 2009 8:48

      Oj, nu blev det nog fel. Jag tror verkligen inte att du gillar sexistiska skämt. Det var mest ett sätt att försöka skriva att sexskämt inte är fel men att sexistiska skämt är det. Och ”skoja till det” lite med att du skulle tycka att jag var bajsnödig om det inte framgick att jag tycker att det är ok med sexskämt. Sedan har jag aldrig varit bra på humor så det framgick ju inte riktigt…

      Iaf, jag skrev inte tydligt nog. Jag tycker att det ska vara helt ok för en tjej att dra skämt om fitta och kuk lika mkt som det är ok för en kille men det ska aldrig, från något köns sida, vara ok med sexistiska skämt. Och om jag förstår det rätt är det så du tycker också?

      Cecilia Frodes attack på Petra Mede har jag inte sett ännu så just den roasten kan jag inte uttala mig om men det låter definitivt som att hon gick över gränsen allt för många gånger.

  2. 22 oktober 2009 7:33

    För att förtydliga: JAG ansåg att Cecilia Frode var sexistisk i sin kritik gentemot Mede.

Kommentera

