Skip to content

Ett farväl till korna

27 oktober 2009

Det blir mycket sorbet de närmaste veckorna.

Har precis kommit hem från läkaren (som kläckte citatet ovan och log) och eftersom dna-tester visst inte riktigt är att lita på i det här fallet så ska jag nu köra på en gammal hederlig metod för att se om det är mjölk som gör att min mage bråkar med mig.

Jag ska vara helt mjölkfri i tre veckor. I tre veckor får jag inte äta mjölk, ost, smör, glass, grädde, crème fraîche, choklad – you name it. Och laktosfritt gills inte. Jag ska alltså bli så nära vegan jag bara kan fast utan att sluta äta kött och fisk. Och för alla mina vänner som nu tycker att jag lika gärna kan bli vegan på köpet (Bella) så har jag ett argument som väger tyngre än min egen vägran; Jag får bara sluta äta mjölk eftersom det är den eventuella mjölkallergin/laktosintolleransen jag ska kolla. Slutar jag äta något annat fuckar jag upp alltihopa.

Så, är du vegan? Eller mjölkallergiker? Ge mig gärna tips på grymma saker jag kan stoppa i mig under de här veckorna. Ge mig speciellt gärna tips på frukostpålägg och lunchalternativ till restaurangernas mjölkstinna ”Dagens”.

Det som är bra med hela experimentet (förutom det uppenbara faktum att jag kanske kommer att må förvånansvärt mycket bättre) är att jag kommer att bli sjukt nyttig. Chokladen och jag säger härmed hej då och tack för de ljuva åren. Det är nästan så att jag hoppas att det är gluten istället. Fast nej, det gör jag inte på riktigt. Det skulle vara alldeles för jobbigt.

7 kommentarer leave one →
  1. Ville permalink
    27 oktober 2009 10:45

    Se där. De e bara att gå på en stenhård diet på sallad av alla olika slag. Där har vi ju dock ett litet problem för om jag inte missförstått allt så är det just gräddsåser och choklad som gör att du överhuvudtaget har kroppsbyggnad nog att stå upp än mindre röra dig.
    Den logiska lösningen blir således att öka socker intaget under denna perioden. Yeehaaa! En syster på ett konstant socker-high!

    Nästan att jag vill vara där och se det…

    • Cissy permalink*
      27 oktober 2009 13:17

      Haha! Kroppsbyggnad nog att stå upp. Haha! Jag ska äta SJUKA mängder socker. Dricka cola ur nappflaska 24/7. Du är välkommen på besök!

  2. 27 oktober 2009 12:33

    Tartex är gott på mackan. Och det finns mjölkfritt smör (Milda).

  3. mikey permalink
    28 oktober 2009 20:13

    Finns soya- och havreprodukter som du kan använda i grytor och till gröt.
    Konstigt att du inte får äta laktosfritt, det fick jag. Sen drack jag ett glas mjölk.. resten kan du räkna ut.
    Hoppas det ger resultat! Kram

    • Cissy permalink*
      31 oktober 2009 1:27

      Ja jag förstår inte varför jag inte får äta laktosfritt men det är bara att göra som doktorn säger! Och jag ska dricka två glas mjölk sen. Olika regler med andra ord. Fast jag kommer spy bara av tanken på mjölk, gillar det ju inte! Får man hälla i sig två glas O’boy tror du?

  4. 28 oktober 2009 21:51

    Alpro soyamjölk är godast, och när det gäller havremjölk är det Oatly som är bäst. Jag brukar köpa Oatly havre + kalcium eller varen heter. Blå förpackning.

Kommentera

