Skip to content

Blått och rosa

06 november 2009

En blogg jag läser dagligen är Sandra Beijers niotillfem. Hon får ofta utstå arga, bittra, avundsjuka och elaka kommentarer om sin livsstil och sätt att berätta om sin vardag. Hennes blogg är en vacker bild av verkligheten där skoskav, mensvärk, tårar och måndagstristess får vika åt sidan för god mat, vackra klänningar, fester och kyssar.

Eftersom Sandra väljer att inte berätta om de mindre flärdfulla sakerna i sitt liv reagerar läsare aggressivt så fort hon tar upp viktiga frågor eftersom de då anser att hon inte har rätt att uttala sig. Då hamnar hennes sunda, smarta tankar i skuggan av den envisa avundsjukedebatten som blossar upp i kommentarerna.

Nu var inte meningen att det här inlägget skulle bli ett försvarstal för Sandra Beijer utan jag ville ta upp en fråga som hon valde att fokusera på i veckan (och som ledde till en arg debatt med personliga påhopp i kommentarerna, hence inledningen på det här inlägget).

Sandra skriver om The Pink & Blue Project och hur färgerna rosa och blå har enorma könstillhörigheter. Jag kan inte annat än att hålla med Sandra om hur skrämmande det är.

Jag blir ledsen och arg varje gång jag går in i en leksaksaffär eller barnavdelningen i en klädbutik där uppdelningen pojke/flicka är så uppenbart tydlig. Jag förstår inte varför små barn måste sättas i fack.

Sandra skriver:

Fick jag bygga en värld skulle varken rosetter, presidentposter, tårar eller tyllkjolar vara könsbetingat. Vi skulle bara vraka och välja vad vi hade lust med och aldrig försiktigt placeras in i en roll. Det viktiga är ju nämligen inte att ta bort färgen rosa, det viktiga är att ta bort normen.

Och jag håller med henne fullständigt.

3 kommentarer leave one →
  1. Helena permalink
    06 november 2009 21:00

    Intressant att folk orkar skriva allt i svart el vitt. Fanns nog inte nån ”lagom”. Intressant diskussion det där.

  2. Helena permalink
    06 november 2009 21:03

    Går det att byta ut Martinas så kallade föreläsningar om genus mot en samtalsstund med dig?

    • Cissy permalink*
      06 november 2009 21:05

      Haha! Lätt! Jag ställer upp.

Kommentera

