Skip to content

Ont i ögat och värmande nudelsoppa

14 december 2009

I kväll lyckades jag med något nästan helt omöjligt. Jag fräste purjolök, vitlök och sambal oelek i en kastrull och helt plötsligt skvätte en bit chili upp och landade i mitt öga. Det sved som tusan och jag grät i säkert tio minuter innan det började lätta. Fortfarande, två timmar senare, känns ögat ömt.

Som tur var blev slutresultatet på maten underbart gott som ett fint plåster på såren. Vill du testa? Gör som jag (utan skvättande chili):

Skala ett gäng räkor (Frysta går finfint men ta då inte färdigskalade, det är lätt värt extrajobbet att skala dem.). Fräs hackad purjolök, vitlök och lite sambal oelek i olivolja i en kastrull. Slå på 5 dl grönsaksbuljong. Koka i fem minuter. Ha i lite soja och flingsalt. Lägg i en portion nudlar och koka angiven tid. Ta kastrullen från plattan och lägg i räkorna. Ät i en djup skål under en filt framför en vacker film.

5 kommentarer leave one →
  1. sis permalink
    14 december 2009 23:26

    tackar för tipset! får bli middag någon dag i veckan och då ska vi försöka lyckas utan ögonskvätt då……hoppas det känns bättre! puss

    • Cissy permalink*
      15 december 2009 9:06

      Just det, jag hade i lite soja och salt också! Och ja, ögat känns bättre tack. Puss

  2. 15 december 2009 9:01

    Alltså jag tycker synd om ögat men… LOL! Puss

    • Cissy permalink*
      15 december 2009 9:07

      Hahaha! Du tycker alltså inte synd om mig utan bara ögat?

Trackbacks

  1. Nudelsoppa med lime «

Kommentera

