Skip to content

Veganknäck

21 december 2009

Idag bestämde jag mig för att göra vegansk knäck med saltlakrits. Ett litet hopkok från två recept men grunden kommer från tidningen Buffé.

Du behöver socker, sirap, havregrädde, mjölkfritt margarin och krossad saltlakrits som tex Turkisk Peppar.

Gif Created on Make A Gif
Häll en deciliter av allt förutom margarinet i en kastrull.

Koka livligt i ungefär en kvart. Gör kulprov och kolla om det är klart.

Under tiden smeten kokar kan du rada upp färgglada knäckformar på bakplåtspapper.

När smeten är klar rör du i en matsked mjölkfritt margarin och sedan återstår det lilla tålamodstestet i att fylla formarna. Därav bakplåtspappret som skydd.

De smakar jul anno 2009, modernt så det förslår. Imorgon ska mina vänner få prova när vi har julfika hemma hos mig.

3 kommentarer leave one →
  1. Syster permalink
    22 december 2009 0:51

    jag undrar hur dom smakar……hit eller shit?

Kommentera

