Skip to content

Internetfamiljen

06 januari 2010

Jag minns den gamla goda (?) tiden när man var tvungen att ringa upp med modemet för att komma ut på nätet och man kunde höra på tonerna om det kopplade upp eller inte. Vi fick surfa en havtimme om dagen var, inte bara för att det var dyrt utan också för att telefonlinjen ockuperades under hela tiden. Min syrra utnyttjade alla våra tre syskons halvtimmar varje dag för att hänga på Aftonbladet chat.

En sida tog evigheter att ladda och Telia gjorde en finurlig reklam baserat på det när ISDN lanserades. Lunarstorm var coolt att hänga på och speciellt vi tjejer varnades för snuskgubbar på nätet. Webbläsaren som alla använde hette Netscape Navigator och ville man söka efter information gjorde man det på Altavista. I gymnasiet läste jag datorkunskap och fick lära mig allt om Windows 3.1.

Idag åker hela familjen till fjällen utrustade med datorer, mobila bredband och iPhones. Täckningen är katastrofal och får det forna nittiotalets internet att verka snabbt. Syrran och hennes kille svär över att de inte kan logga in på studentwebben och skriva sina hemtentor, brorsan kan inte ladda ner sin c-uppsats och mamma går runt med sin dator i stugans alla rum för att hitta den bästa täckningen så att hon kan slutföra dagens jobb. Jag försöker skicka jobbmail men många stannar vid utkast då sidan bara laddar och laddar men ingenting händer och min blogg blir bildlös eftersom en bild tar en kvart att ladda upp – om det ens går.

Men Pappa, han sitter lugnt i soffan framför Discovery Channel för han har inte ens Facebook.

2 kommentarer leave one →
  1. 06 januari 2010 20:41

    Haha! Pappa är bäst!

    • Cissy permalink*
      06 januari 2010 23:44

      Jag vet! Han är smart som inte har Facebook. Jäkla skitcommunity…

Kommentera

