Skip to content

Vintersemester

10 januari 2010

Nu efter nyår spenderade min familj och jag en vecka i Ramundberget. Det är ett skidområde som ligger i närheten av Funäsdalen och precis innan själva området möts man av en vägskylt med texten ”Här slutar allmän väg”.

Som i resten av Sverige var det ordentligt kallt hela veckan, rekordet på dagen landade på 34 minus men mestadels låg det runt stadiga 28. Vår termometer i stugan var alltid närmare 5 grader optimistisk.

Varje morgon började med ett dignande frukostbord där vi satt i runt en timme och spekulerade kring precis hur kallt det skulle vara just den dagen. Äggen var perfekt kokta dag efter dag.

Vi åkte skidor varenda dag men kylan gjorde att jag aldrig fick med mig kameran ut i backen. Men hemma kring huset vågade jag mig ut korta stunder utan tjocka vantar och kunde bland annat fota den gigantiska snölyktan som syrran och hennes kille byggde.

Gif Created on Make A GifSyrrans pojkvän är lite av en friluftsman så han ordnade en kanonfin grillplats i skogen där vi grillade korv och drack varm choklad och glögg en eftermiddag.

Mamma och pappa bjöd oss på stora delar av semestern så vi tackade med en överraskningsmiddag med 70-talsvibbar i form av fondue på restaurang sista kvällen. Mamma blev jätteförvånad medan pappa hade listat ut det redan när vi bad dem ta med lite snyggare kläder än bara underställ. Middagen började dramatiskt när servitrisen lyckades välta grytan och det började brinna på bordet och golvet men slutade underbart med fantastisk mat, gott vin och många skratt.

2 kommentarer leave one →
  1. Bells permalink
    11 januari 2010 12:18

    Brinna pa bordet?? Jag kan se kaoset framfor mig, hoho. Tur att bara bordet fattade eld och inte nan av er.

    • Cissy permalink*
      11 januari 2010 17:45

      Ja egentligen var det ju bara den där tändvätskan eller vad det nu är som började brinna. Men hon spillde ju det över bord och golv och ett bord till. Det blev en snygg brinnande bana skulle man kunna säga. Och det var nära att både pappa och brorsan fattade eld men de var snabba nog att hoppa undan!

Kommentera

