Skip to content

Nu bakar vi bröd

11 januari 2010

Jag hittar ofta recept som jag sedan gör till mina egna. Som det här brödet. Nu tänkte jag att vi skulle baka det på mitt vis.

Vi behöver 25 gram jäst, 3 dl kallt vatten, 1 tsk salt, 2 msk god olivolja, 2dl grahamsmjöl, vetemjöl, krossade linfrön, solrösfrön och valnötter. Och så behöver vi börja med degen på kvällen för att få färskt bröd till frukost dagen efter.

Vi sätter igång med att hacka en näve valnötter. Hacka dem inte för noga bara, det är gott med lite tuggmotstånd i brödet.

Sedan smular vi jästen i en bunke och häller på det kalla vattnet. Vi rör tills jästen har löst sig och häller sedan i olja, salt, grahamsmjöl, valnötter och valfri mängd linfrön och solrosfrön. Och så blandar vi.

Nu är det bara att tillsätta vetemjöl och jobba med degen tills den släpper i kanterna på bunken. Jag brukar knåda med händerna och ha i så mycket mjöl att degen inte fastnar allt för mycket på händerna men inte heller så att den känns torr.

Sedan delar vi degen i 12 kärleksfullt lika stora delar och rullar dem till bollar som vi lägger på en plåt med bakplåtspapper. Det hela täcks med en bakduk och ställs in i kylen över natten i ungefär 12 timmar.

När vi vaknar sätter vi ugnen på 250 grader, tar ut plåten med bröden ur kylen och när ugnen är varm låter vi bröden mysa där i ungefär 10 minuter. Sedan äter vi dem med ordentligt med smör, en god ost och en underbar marmelad. Min favorit är fikon. Till det passar en kopp grönt te och långsam läsning av tidningen.

4 kommentarer leave one →
  1. Syster permalink
    11 januari 2010 19:33

    jag är ingen morgon människa men jag vill ha morgon nu! nu nu nu! 🙂

    • Cissy permalink*
      11 januari 2010 19:39

      Har du fixat bröd? Jag gjorde det igår och hade värsta bästa frukosten idag!

  2. Syster permalink
    11 januari 2010 19:36

    ska bror duktig kommentera min särskrivning nu?

    • Cissy permalink*
      11 januari 2010 19:39

      HAHAHAHA, kommer han säkert!

Kommentera

