Skip to content

Nudelsoppa med lime

17 januari 2010

En av mina favoriträtter är nudelsoppa. Det är fantastiskt gott, värmande och går fort att göra när man är vrålhungrig efter jobbet. Jag gör lite olika varje gång, till exempel en variant med soja. Och så denna som vi ska laga nu som blev överraskande god när jag testade mig fram i veckan.

Vi behöver nudlar, paprika, purjolök, vitlök, grönsaksbuljong och lime.

Plus räkor och sambal oelek.

Först strimlar vi purjo, vitlök och paprika. Och fräser vitlök, purjo och sambal i lite olivolja i en kastrull. Sedan häller vi på lagom mängd vatten (ca fyra deciliter per portion) och grönsaksbuljong (en tärning per portion).

Vi låter det koka upp och lägger sedan i nudlarna och låt dem koka så länge som det står på paketet. Efter ett tag lägger vi i paprikan. Under tiden skalar vi räkorna. När nudlarna är klara tar vi kastrullen från plattan, lägger i räkorna och pressar i en halv lime per portion.

Sedan äter vi!

4 kommentarer leave one →
  1. 18 januari 2010 10:40

    Dreggel…

  2. Helena permalink
    18 januari 2010 14:36

    Du vet att det är varma macka extraordinaire när jag kommer till la suede 😉

    • Cissy permalink*
      18 januari 2010 22:46

      Åh nu längtar jag nästan ännu mer efter dig!

Kommentera

