Skip to content

Plugga radio

21 januari 2010

Jag fick en fin kommentar från en kille som heter Anton:

Blir verkligen inspirerad av din blogg. Ska läsa ”Radio i nya medier” på LTU till hösten, och undrar lite vad du tyckte om utbildningen? Imorgon är det jag som lyssnar på p3 iallafall!
Anton

Så, då svarar jag här tänkte jag för det kanske finns någon annan som vill veta.

Bella och jag i studion i Piteå. Foto: Tomas Bergman

Jag pluggade alltså radio i Piteå och den utbildning jag började var tvåårig och hette Radioproduktion. Jag valde att läsa ett tredje år och fick på så sätt en kandidat i Medie- och kommunikationsvetenskap. Alltså gick jag inte riktigt samma utbildning som du ska gå Anton men jag har ju koll på ganska mycket ändå.

För mig var Piteåtiden otroligt viktig och lärorik. Det var där jag fick utlopp för mina radiodrömmar och jag tog vara på tiden mycket mer än många andra. Utbildningen blir mycket vad man gör den till och utan det hårda arbete jag lade ner hade jag inte haft det jobb jag har idag.

De fördelar jag ser med utbildningen i Piteå som gör mig konkurrenskraftig bland andra radiojournalister är att jag kan hantverket radio. Tack vare utbildningen är jag otroligt teknisk kunnig och när jag väl kom ut och jobbade hade jag ordentligt bra kunskaper vad gäller inspelning, redigering och självkör. Jag hade också med mig en gedigen kunskap i att göra inslag, reportage och bygga program. Och utöver det hade jag med mig de journalistiska redskapen.

En av nackdelarna tycker jag var att utbildningen inte alltid höll en universitetsnivå utan jag kunde känna att vissa föreläsare snarare hade passat en gymnasieklass. Mycket var skrap på ytan och jag saknade djupare analyser och diskussioner. Men jag kom också från teoretiska studier på Göteborgs Universitet, en helt ojämförbar värld.

Men mycket handlade inte om utbildningen i sig utan om möjligheterna man har i Piteå. Utnyttja det faktum att du har tillgång till studios dygnet runt och sänd, sänd, sänd. Försök gå med i en redaktion (eller skapa en egen) där ni lägger ner lite mer tid på innehållet och formen på programmet så att du får prova på olika roller som reporter, programledare och producent. Engagera dig i flera projekt utanför skoltid och ta definitivt tillfället att vara med i radiosändningen av SMASK.

Och så ser du till att ha kul hoppas jag också! För det har man. Att plugga i Piteå är som att plugga på folkhögskola, man bor nära varandra, får vänner för livet och festar kanske lite för ofta ibland.

Tänk ut vad du vill ha ut av tiden i Piteå. För det blir tre roliga, spännande men också tuffa år. Inte minst för den enkla anledningen att du befinner dig långt borta från familj och vänner. Det var inte alltid kul men jag kan konstatera att beslutet att plugga i Piteå är det bästa jag har gjort i mitt liv, ett halvår efter utbildningen är jag mitt uppe i min dröm och utan Piteå hade det aldrig hänt.

Fast bara för att jag har slutat i Piteå betyder det inte att jag är färdigutbildad, jag lär mig nya saker varje dag och jag älskar det faktum att jag har ett jobb där jag ständigt kan utvecklas och bli bättre.

4 kommentarer leave one →
  1. Anton permalink
    21 januari 2010 23:33

    Tack så mycket för inlägget, det gjorde mig desto mer peppad.

    Jag hoppas att vi får tillfälle att ses om sisådär 4 år om jag lyckas ta mig till p3 till slut. 🙂

    Anton

    • Cissy permalink*
      21 januari 2010 23:39

      Vad härligt! Jag hoppas att du får tre riktigt fina år, lycka till!

  2. 22 januari 2010 22:53

    Cissy – framgångsrik och ödmjuk.
    Det är min lilla donna det.

    • Cissy permalink*
      22 januari 2010 22:56

      Hihi. Men det är ju sant! Man ska aldrig tro att man är fullärd, då är man en überkass journalist!

Kommentera

