Skip to content

Heteros är vi allihopa

12 februari 2010

Jag sitter och läser kommentarerna på P3 Nyheters artikel om att skolan tar för givet att alla är hetero och att det påverkar hbt-personer negativt. Och jag blir så jävla förbannad rent ut sagt. Tror alla dessa heteros (jag gissar att det är heterosexuella som har kommenterat, kanske har jag fel men jag har svårt att se att homos skulle tycka som de flesta i kommentarerna gör) att de kommer att bli sämre behandlade om lärare inte utgår från att alla är hetero? Tror de att alla heteros skolgång kommer att bli ett helvete för att läraren ger en uppgift som är ”Skriv om din drömdejt” istället för ”Skriv om din favoritjej respektive favoritkille”. Tror de att de kommer att må asdåligt för att man på lektionen pratar om hur det är att vara kär istället för att prata om hur det är att vara kär i en person av det motsatta könet?

Det verkar så. För varför skulle de annars skrika så förbannat högt om att man inte ska låta minoriteter styra eller ta plats? Och ha som argument att bara för att det kanske bara är en i varje klass (här kan jag påpeka att jag alltid hört siffror om tre i varje klass) som inte är hetero så ska man inte rätta sig efter den utan den får väl helt enkelt leva med att undervisningen är heteronormativ. Den personen utgör ju ändå en sådan liten del så den får helt enkelt rätta sig i ledet.

Bra tänkt. Det är precis så vi skapar ett öppet samhälle där alla har rätt att vara sig själva. Det är precis så vi lär barn i kommande generationer att ”du duger precis som du är” och ”du är lika värdefull som alla andra”. Det är precis så vi förebygger utanförskap, fördomar och rädsla. Precis så. Säkert.

Och den här eviga kommentaren, ”Jag har inget emot homosexuella, men…” Well där sa du precis att du har det.

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. mamma permalink
    13 februari 2010 10:05

    Diskrimeningslagen styr skolans verksamhet vad gäller detta område.

    Så här står det i Allmänna råd för att främja likabehandling och att motverka trakasserier och kränkande behandling, utgivet av Skolverket 2009.

    S. 11
    ”Enligt diskrimineringslagen ska huvudmannen bedriva ett
    målinriktat arbete för att aktivt främja lika rättigheter och
    möjligheter för de barn eller elever som deltar i eller söker till
    verksamheten, oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan
    trosuppfattning, funktionshinder eller sexuell läggning.”

    Lika rättigheter och möjligheter är väl i högsta grad att bli tagen på allvar, att räknas med, att man liksom finns som bi, homo etc.

    Och på sidan 12
    ”Attityder och föreställningar, uttalade eller outtalade, om
    vad som är att betrakta som normalt eller onormalt ligger ofta
    bakom kränkningar och diskriminering av barn och elever i
    verksamheten. Ett sätt att hantera detta är att personalgruppen
    systematiskt reflekterar över och synliggör både egna attityder
    och sådana som genomsyrar den pedagogiska verksamheten.

    Barnen och eleverna ska delta i det främjande och förebyggande
    arbetet. Samtal, reflektion och värderingsövningar kan
    medverka till att skapa ett gemensamt förhållningssätt och är
    verktyg för att bearbeta attityder och egna uppfattningar.”

    I läroplanen står om skolans värdegrund

    ”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors
    lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet
    med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla.”

    Uppdraget för skolan är solklart! Vad sen allmänheten anser är en annan sak. Men om skolan lyckas med sitt uppdrag får vi en annan allmänhet i framtiden. Många kan dock tycka att det är långt dit )-:

    Frågan är hur vi påverkar dagens allmänhet. (Alla har inte underbara barn som fostrar en! Tack ni tre som utmanat och utvecklat mina värderingar sedan förra århundradet!)

    Fortsätt blogga!

  2. Cissy permalink*
    13 februari 2010 13:47

    Ja att skolan har ett solklart uppdrag är jag inte förvånad över. Tyvärr är det ju inte bara allmänhetens inställning utan tittar vi in i de enskilda klassrummen runt om i landet så finns det mängder med lärare som skiter i uppdraget då de inte ser det som viktigt eller att de faktiskt inte får (eller vill) lära sig ordentligt att se hur deras ledarskap och språk styrs av heteronormen. Alltså kan man inte bara luta sig tillbaka för att det finns i uppdraget utan man måste faktiskt få alla lärare, även Britt-Marie 63 som har gjort samma sak i 30 år och som ”inte gillar allt det där moderna”, att fatta vikten av att behandla alla lika oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan
    trosuppfattning, funktionshinder eller sexuell läggning.

    Och det handlar inte bara om lärare utan många andra yrkesroller som har en viktig del i speciellt ungas fostran och självkänsla. Det är dock solklart klart att inget ligger på vissa yrkesroller utan på alla i samhället men just skolan har en stor roll i många olika frågor då det är där Sveriges barn spenderar större delen av sin vardag. Och ett sådant enkelt grepp som att ta bort uttryck som tex ”nu ska vi prata om hur man blir kär i någon i det motsatta könet” gör så otroligt mycket för de barn och unga som känner sig vilsna i heteronormen. Och det är så mycket lättare och får en så mycket större effekt än att försöka få alla föräldrar runt om i landet att förstå och förändra sina förhållningssätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: