Skip to content

Längtan

23 februari 2010

Jag sitter i en kall lägenhet och tittar på ett vintrigt Stockholm genom fönstret samtidigt som jag filar på jobbansökningar inför sommaren. Skrivandet får mig att längta bort från krånglande kollektivtrafik, dubbla strumpbyxor och flera lager tröjor. Jag längtar efter bara ben, rosévin och långa kvällar när solen långsamt går ner över Riddarfjärden.

Jag längtar efter den tid på året då allting känns lite lättare, då hjärtat fylls av värme och det känns som att dygnets timmar är fler än någonsin. Då när tröttheten håller sig borta och spontaniteten får allt större plats.

Men innan allt det vill jag uppleva smältvatten som rinner längs gatorna, knoppar som slår ut och gator som sopas rena från grus. Fåglar som kvittrar och en stund i solen mot en husvägg. Och regn. Ja jag längtar till och med efter regn.

4 kommentarer leave one →
  1. 23 februari 2010 14:37

    och tänk när man vid 8-tiden på kvällen fortfarande kan gå utan en långärmad tröja och känna hur solnedgångens ljus ändå värmer en, samtidigt som man ser hur den försvinner långt borta i horisonten.

  2. 23 februari 2010 18:05

    Jag längtar efter dofterna. När det inte bara luktar ingenting/isande kyla och en och annan vidrig cigarett utan när jorden börjar värmas upp och dofta och till slut så känner man även doften av sanden som yrts upp när den sopats bort.

    Fan, det känns så långt bort.

    • Cissy permalink*
      24 februari 2010 17:47

      Åh, underbara dofter! Dem längtar jag också efter!

Kommentera

