Skip to content

Sex- och samlevnad

03 mars 2010

I programmet Aschberg diskuterades det i måndags sexualundervisning som grundade sig i frågan om man ska erbjuda unga flickor vaccin mot livmoderhalscancer eller inte. Medverkade gjorde bland annat Kristdemokraten Ebba Busch som till exempel sa att hon tycker att RFSU inte ska ha något med sexualundervisningen att göra och att sex- och samlevnadsundervisningen i skolan ska fokusera på det biologiska.

För mig är det som att gå tillbaks till innan reformen på 70-talet då avhållsamhet förespråkades och sex bara togs upp på biologilektionerna. Idag ser det annorlunda ut och det är bra. Undervisningen är dock inte perfekt, det finns mycket kvar att göra för att eleverna ska få möjlighet att diskutera biologi, känslor, relationer, identitet, sexuella läggningar, könssjukdomar, porr, tabu, förväntningar och mycket mycket annat på lektionstimmarna i skolan. Och då inte bara på biologin utan även på andra lektioner då sex- och samlevnad faktiskt är ämnesövergripande.

Tittar vi på RFSU har de under sexualundervisningens historia haft en betydande roll och utan RFSU och alla andra aktiva organisationer, lärare och läkare hade vi inte varit det land som först i världen fick obligatorisk sexualundervisning i skolan. Jag har aldrig haft sex- och samlevnadsundervisning med någon från RFSU men jag tror att de kan vara ett ytterst bra komplement till den undervisning lärarna håller i. För utbildade i sex- och samlevnad eller inte, så kommer lärare aldrig att kunna ha den kunskap och speciellt inte den distans som hjälper till för att kunna ha en lika öppen och ärlig dialog med eleverna som någon okänd föreläsare från RFSU eller annan kunnig organisation kan ha.

Att RFSU skulle proklamera ett budskap att sex inte handlar om intimitet och relationer utan om simpel behovstillfredsställelse som Ebba Busch uttrycker det på sin blogg har jag mycket svårt att se. Jag tror snarare att RFSU gör allt för att vara så raka och ärliga som möjligt och försöka få bort de tabun som trots allt lever kvar i vårt samhälle kring sex.

Förbud, omskrivningar och skrämseltaktik skapar bara större problem än öppenhet och ärlighet. Sedan är det självklart att det alltid finns sätt man kan förbättra undervisningen på. Men att stänga dörren för RFSU och att ta bort det ämnesövergripande perspektivet på sex- och samlevnadsundervisningen ser jag bara som ett stort steg tillbaka till 1960. Och när det gäller denna fråga kan jag med säkerhet säga att det inte var bättre förr.

Medverkade i programmet gjorde också Hanna Fridén som också har reagerat på Ebba Buschs tankar. Carl Johan Rehbinder var också med och skriver om det på sin blogg. Och det var den här krönikan av Gitten B Öholm som gav upphov till debatten.

Vill du veta hur det var förr? Lyssna på min dokumentär om sexualundervisningens historia.

6 kommentarer leave one →
  1. 04 mars 2010 0:35

    Bra skrivet om debatten hos Aschberg, och mycket bra försvar för RFSU.

    Läs gärna mitt blogginlägg om samma debatt:

    http://tantrikblog.wordpress.com/2010/03/02/sex-porr-och-naket-med-calle-i-radio-och-tv/

    • Cissy permalink*
      04 mars 2010 10:54

      Tack! Jag har länkat till dig i texten nu.

  2. Helena permalink
    04 mars 2010 11:07

    Intressant! Du skriver bra! (som vanligt)

  3. Matilda permalink
    04 mars 2010 12:00

    Min kompis Inti Chavez Perez kommer ut snart med en sexualundervisningsbok för killar som heter ”Respekt”. Det finns hopp!

    • Cissy permalink*
      04 mars 2010 12:03

      Ja jag såg det! Tänkte försöka ta mig till releasefesten.

Kommentera

