Skip to content

En tidsresa

23 mars 2010

Idag har jag middagsfikat med en underbar människa. Hon och jag jobbade på Bohusläningens ungdomssidor en gång i tiden, närmare bestämt för åtta år sedan och det var också då vi senast sågs. Jag älskade att skriva krönikor och hon sa idag att jag var rolig. Att jag skrev så roligt. Det är första gången på mycket länge jag hör det och jag blev varm ända in i själen. Visst kan jag vara rolig.

Den där klyschan med att ”det känns som att vi sågs igår” blev verklighet idag. För det kändes faktiskt så på riktigt. Eller det kändes nästan ännu bättre. Vi var inte världens tajtaste vänner då men nu kändes hon verkligen som en jag vill ha i min närhet på riktigt och inte bara någon enstaka träff någon gång om året. Hon är någon jag vill fika länge med och gå på bio med och dra ironiska skämt med som bara vi västkustare uppenbarligen förstår.

Och vet ni, det häftigaste är att hon var den som först av alla, före mig till och med, fattade att jag inte var hetero. Hon snackade om det med vår chef och sa att ”snart händer det, snart kommer hon ut” och han bara svarade nekande hela tiden. Det hände inte så snart precis men ack så rätt hon hade. Tänk om hon hade sagt det till mig då. Eller om jag själv hade fattat det då. Då hade allting säkert varit annorlunda. Och kanske hade jag då haft en historia som många andras att berätta om våndan om utanförskapet i en liten håla.

Nu gick jag istället och helt plötsligt blev kär i en tjej vid 22 års ålder utan att egentligen ha reflekterat över min sexualitet tidigare. Och så tyckte jag inte att det var speciellt konstigt alls att förhålla sig till.

No comments yet

Kommentera

