Skip to content

Min bok och jag

13 april 2010

När jag var tonåring (och långt innan dess också förstås) fanns det en sak som fick mig att stänga ute hela världen. Böcker. Jag förlorade mig i berättelser och slukade dem en efter en. Jag var helt okontaktbar där jag satt uppkrupen i min säng eller i soffan. Inget kunde störa mig, ingen kunde nå mig.

Jag kan sakna de stunderna ibland, jag blir liksom inte lika uppslukad längre. Och under en lång period har jag inte läst någonting alls vilket är otroligt tråkigt. Men nu har jag äntligen tagit upp läsandet igen och nu är jag så nära tonårs-Cissy som jag bara kan vara. Jag tycker att tunnelbanan till jobbet går alldeles för fort, jag tycker att det är synd att jag har trevliga kollegor som äter lunch samtidigt som jag och jag bemästrar allt bättre konsten att gå och läsa samtidigt. När jag kommer hem går jag och lägger mig tidigt för att kunna sugas in i bokens värld så länge som möjligt innan jag somnar.

Det är Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross som har fått mig på fall den här gången. Har du något tips på vilken bok som ska vara näst på tur när den här tar slut alldeles för tidigt?

6 kommentarer leave one →
  1. 13 april 2010 21:31

    Ååh, Jag har också läst den boken, för typ 4 år sen, jag var också heeelt tonårsuppslukad! Jag har oftast en bok att läsa, men det blir sällan som det var när jag var tonåring. Längtar efter en ny bok med Påven Johanna-effekten.

    • Cissy permalink*
      17 april 2010 12:14

      Om du skulle snubbla över någon, hojta! Kan behöva boktips!

  2. sis permalink
    14 april 2010 17:37

    mysigt!

    jag har fått för mig att jag ska börja läsa böcker på engelska. har du någon bok i hyllan som skulle kunna passa mig?

    • Cissy permalink*
      17 april 2010 12:15

      Åh, jag har inget här hemma men säkert i lådorna hos mamma och pappa… Ska fundera och skicka ett mail så kanske du kan köpa pocket eller låna på bibblan. Eller så kommer du till Västerås och Sthlm på besök!

  3. iris permalink
    04 maj 2010 21:50

    Halkade in på din blogg på ett bananskal och läser en helt underbar bok nu som jag bara måste rekommendera, ”Shantaram” av Gregory David Roberts. Det är en självbiografi av en australiensare som flyr från ett fängelse i Australien till Bombay i Indien och man får läsa om allt som händer honom i Indien och på en massa andra ställen. Jag har inte läst färdigt hela än men än så länge tycker jag att den är fantastisk. Den är väldigt annorlunda från ”Påven Johanna” men väldigt bra. Låter kanske tråkigt med en självbiografi men den känns inte alls som en sådan.

    • Cissy permalink*
      05 maj 2010 20:53

      Vad kul att du halkade in, hoppas du gillar bloggen! Tack för boktipset! Jag ska shoppa upp lite presentkort på Akademibokhandeln så då passar tips utmärkt. Jag gillar definitivt självbiografier och reportageböcker och liknande, schysst med verklighetsbaserat ibland.

Kommentera

