Skip to content

En födelsedag i maj

30 maj 2010

Idag för exakt tio år sedan gick jag med darrande ben upp på det lilla berget i närheten av vårt hus. I min hand höll jag ett simpelt grattiskort som jag hade gjort själv. Huset var vitt och dörren hade ett smalt fönster på högra sidan med tjockt glas som gjorde att allt på insidan förvreds till konstiga figurer.

Jag hade stått länge en bit upp på vägen innan jag vågade mig fram. Dragit med foten i gruset och tänkt att det kanske är lika bra att vända hem igen.

Men jag gick fram och ringde på och hjärtat rusade som aldrig förr. Jag minns att jag fick stå och vänta ganska länge, han hade visst släkten på besök. Kalas. Jag sa nog grattis och räckte över kortet. Minns inte ens om jag fick en kram. Sedan vände jag mig om och gick snabbt därifrån med rak rygg som om att det var en helt vanlig sak jag precis hade gjort. Fast inuti mig rusade blodet så att jag knappt såg klart.

Vi var inte nära vänner. Vi umgicks sällan ens i samma gäng. Men hans ögon hade fångat mig och jag var otroligt förälskad.

Han å andra sidan hade ingen aning.

No comments yet

Kommentera

