Skip to content

Min mamma

30 maj 2010

Min mamma är en av de häftigaste människorna jag känner. Hon är en driven karriärista som ständigt kräver nya utmaningar. Hon gör gärna mer än alla andra och ett tag jobbade hon heltid, skrev böcker och pluggade på halvtid. Som tur är finns pappa som en strålande make som tar hand om hushållet när mamma är i farten.

Min mamma ringer ofta för att kolla läget när hon är på väg till gymmet efter jobbet. Det ger mig alltid lite dåligt samvete eftersom min träning främst består av att springa ner för backen till Roslagsbanan på morgonen. På gymmet hänger mamma säkert fyra dagar i veckan och utöver det går hon på en massa långa och raska promenader. Och så spelar hon golf. Så fort en bana har öppnat för säsongen drar hon och pappa dit med klubborna i högsta hugg och sedan är det som att de inte lämnar golfbanan förrän höstfrosten har sagt sitt.

När världen rämnar finns mamma alltid där på andra sidan luren. Då sover hon med mobilen vid huvudkudden och tröstar sådär klokt och vuxet som jag allt kan bli lite irriterad på när jag är mitt uppe i sorgen. Men det är mest för att jag vet att hon har rätt.

Min mamma är envis och vill ha koll på saker och ting. Jag är precis likadan. Hon skrattar jättehögt och ofta och när jag var liten tyckte jag att det var pinsamt men idag är det jag som skrattar på precis samma sätt. Hon vill alltid att alla ska vara glada och ger sig inte in i konflikter hur som helst, precis som jag.

Min mamma är finska och bryter fortfarande efter mer än 30 år i Sverige. Vi syskon brukar reta henne när saker och ting blir fel och jag ser att hon blir lite ledsen men det borde hon inte bli. De där uttalsfelen är ju precis det som gör vår mamma till den hon är. Och när någon frågar, Din mamma, hon är inte från Sverige va? blir jag stolt som en tupp för mitt finska påbrå är något av det finaste jag har. Det enda jag inte gillar med det är att mamma och jag slutade prata finska med varandra för 20 år sedan. Men det ska det bli ändring på.

5 kommentarer leave one →
  1. mamma permalink
    30 maj 2010 15:48

    Tack fina Cissy! Puss!

  2. sis permalink
    30 maj 2010 19:43

    kan inte önska mig en bättre mamma!

  3. 31 maj 2010 6:48

    Fint!

Kommentera

