Skip to content

Städryck

28 juni 2010

Idag håller jag på med den hushållssyssla som jag ändå tycker är helt okej. Jag tvättar. Dammsugning är nog den allra tråkigaste sedan jag flyttade in i en lägenhet med diskmaskin. Eller kanske dammtorkning. Jag är verkligen sämst i världen på att orka flytta på växter och ljusstakar och lampor när jag går runt planlöst i lägenheten med en trasa i handen. Tänker alltid att ”under den där krukan kan jag damma nästa gång”.

Däremot är jag bra på att få städryck. Helt plötsligt vaknar jag ur min lathet och så röjs sladdar och post och disk och kläder undan i en hejdundrande fart och så bara flyger dammsugaren över golven och badrummet blir skinande rent och är jag riktigt på g åker moppen fram och sedan luktar hela hemmet fantastiskt fräscht.

De där rycken har jag Helena att tacka för. Första gången vi bodde ihop när jag liksom bjöd in mig själv i hennes lilla etta i två månader i Piteå fick jag nämligen uppleva hur detta kan fungera. Jag satt mest i hennes soffa med hjärtesorg och tittade på någon meningslös serie och var en ganska värdelös rumskompis. Hon däremot var en strålande stjärna på många sätt och då och då fick hon sina städryck och innan jag ens hann reagera att hon lämnat soffan var lägenheten som ny.

Och de där rycken har alltså smittat av sig. Eller kanske är det Helenas härliga energi i största allmänhet som smittar. Det tror jag. Och så kommer städrycken med på köpet. Som en cykel hos Elgiganten.

2 kommentarer leave one →
  1. Helena permalink
    30 juni 2010 13:32

    ååh va du är söt. jag tyckte du va världens bästa roomie back in the days trots hjärtesorg. du smittade av dig med din styrka och jag har tydligen gett dig all min städvilja (titta in i mitt rum…) haha

Kommentera

