Skip to content

Vad vi har snackat om på jobbet

07 augusti 2010

Jobbiga svärföräldrar. Tur att jag inte har några kanske.

Sexism och heteronormativitet. Det är nog inte lätt att vara ensam kille på en redaktion med två bossande brudar. Välkommen till vår verklighet säger jag.

Robyn säger fitta i Aftonbladet. Killen på redaktionen tycker att det är ett opassande ordval och förstår inte varför hon kan vara less att bara bli jämförd med kvinnliga artister. Jag kan förstå henne då det mest inte handlar om prestation utan kön och uppkäftighet. Killen på redaktionen kallar Lady Gaga för vår tids största artist och min kvinnliga kollega håller inte alls med.

Bristen på fredagsfika på somrarna. Vi snackar om det i radio och en gäst kommer med glassbåtar till studion.

Rundisar. Hur många runda inslag utan egentlig vinkel och nyhetsvärde kan man leverera i ett och samma program? Kulstötning, spelmansstämma och spårvagnar fyller våra sändningar. Och djur. Morgonmötena är fyllda av mördarsniglar, havstulpaner, huvudlöss, vägglöss och hundar. Men cyklister skapar ju i alla fall debatt.

Vaskning. Jag tror att ämnet tas upp varje dag. Vi är helt frälsta av fenomenet som kanske inte ens finns egentligen. Jag funderar ständigt på att vaska min enda automatkaffekopp om dagen.

Kaffet. Det från automaten smakar skit. Min kvinnliga kollega dricker det ändå. Min manliga dricker te. Jag går och pillar på chokladknappen varje dag men min laktosintollerans får mig att strunta i varm dryck över huvud taget.

No comments yet

Kommentera

