Skip to content

Värme för magen

09 november 2010

När snön yr utanför fönstret och man precis har kommit hem och är frusen är soppa den bästa middagen. Idag blev det linssoppa. Det är verkligen simpelt att göra. Jag gjorde såhär:

Jag fräste en hackad lök och tre hackade vitlöksklyftor med en tesked sambal oelek i lite olja i en stor kastrull. Under tiden kokade jag upp ungefär en och en halv liter vatten i vattenkokaren. Sedan slängde jag i fem små potatisar hackade i små tärningar och tre deciliter gröna linser i kastrullen och fräste allt en kort stund till. I med vattnet och två grönsaksbuljongtärningar och sedan fick det hela koka under lock i 40 minuter (20 om du gör den på röda linser). Jag fyllde på med lite extra vatten när det hade kokat klart för jag ville ha lite mer vätska. Och så kryddade jag med flingsalt, örtsalt och svart- och vitpeppar.

Och nu sitter jag i soffan framför Mad Men och värmer magen med god, nyttig, ekologisk soppa.

2 kommentarer leave one →
  1. 09 november 2010 20:17

    Men visst är soppa fantastiskt?! Själv körde jag på tomatsoppa med samma bas som du började med – lök, vitlök och sambal men sen blev det krossad tomat, vatten, grönsaksfond, persilja & basilika som fick koka i kanske 20 minuter. Jag skulle ha linser men hade inga – fick bli kikärter istället😀

    • Cissy permalink*
      09 november 2010 20:27

      Åh det låter jättegott! Det måste jag prova en dag.

Kommentera

