Skip to content

Berlin dag 2

30 december 2010

Vår andra dag i Berlin var julafton. Vi valde att promenera längs Kurfürstendamm och kolla i butiker. När klockan närmade sig lunch gick vi till det stora varuhuset KaDeWe som var julpyntat med en hel vintervärld på entréplan.

Hej hej säger mamma och jag i julgranskulan.

Julaftonslunchen hade vi bestämt långt i förväg. Sjätte våningen i KaDeWe är nämligen en helt magisk delikatessavdelning där man kan äta mat på plats vid en bardisk medan man funderar på vad man ska köpa med hem till middag. Våningen var helt knökfull med champangedrickande folk och mest populärt var vårt mål. Ostronbaren.

Efter en tids väntan på plats vid baren skålade vi in julen med champange och ostron.

Väl tillbaks på hotellet blev det återigen vila. Sedan blev det vin och yatzy innan vi gjorde oss i ordning för att gå på julaftonsmiddag. Jag tvingade in mamma och pappa i badrummet för ett mini-familjefoto innan vi åkte till restaurangen.

I väntan på taxin var jag bara tvungen att ta en bild på den intressanta älginstallationen som prydde hotellobbyn.

Det blev italienskt även denna kväll och vi började med mängder av antipasti och underbar carpaccio. Jag var i himmelriket.

Sedan gjorde vi som vi lovat brorsans tjej, vi åt pizza på självaste julafton. Och jag struntade för ovanlighetens skull i kanterna för att kunna orka så mycket som möjligt av den stenugnsbakade läckerbiten.

Jag höll på att spricka av mättnad men det ska man göra efter en julmiddag så därför trotsade jag min mjölkmage och det fick bli en himmelsk mangopannacotta till efterrätt.

Och när vi kom ut från restaurangen så föll snön sakta. Precis som den ska göra på jul.

2 kommentarer leave one →
  1. lillsis permalink
    30 december 2010 12:52

    vad fint!! och vad fantastiskt gott allt ser ut! ni är underbara❤

    • Cissy permalink*
      31 december 2010 10:31

      Tack! Och det var fantastiskt gott. Jag vill äta det igen och igen och igen.

Kommentera

