Skip to content

Pojken med leendet i ögonen

28 januari 2011

Han log alltid när han såg mig. Ett litet finurligt leende som mest syntes i ögonen. Vi läste engelska ihop och jag satt ofta bredvid honom och kände värmen från hans kropp och hur luften brände mellan oss i det annars ekande kala klassrummet.

På håltimmarna letade vi upp varandra i skolans öde korridorer, i det enorma kalla trapphuset i sten med väggmålningar från ett svunnet århundrade. Där satt vi på en sliten träbänk och kysste bort tristessen. Hans läppar var mjuka och söta och ögonen log mer än någonsin. Men så smällde en dörr längre ner i korridoren och han reste sig hastigt, tittade nervöst på mig och gick.

Jag kunde ofta stå en bit ifrån honom och hans vänner och titta på honom när han inte såg. Hela min kropp längtade efter att han skulle vända sig bort från vännerna, gå fram till mig och kyssa mig. Där. Mitt ibland alla andra. Ta min hand och hålla den hårt hela vägen till engelsklektionen. Men det hände aldrig.

Istället stod han helt plötsligt två år senare framför mig på den lokala krogen rusig på öl och log sådär med ögonen igen. Jag var någon annans när han lade sin hand på min arm, såg mig i ögonen och sa Det har alltid varit du. Jag skrattade, lite sådär nervöst som jag ofta gör, och sa något i stil med att det var för sent. Men i min kropp rusade blodet precis som det gjorde där på bänken i det kalla trapphuset.

Det gick ännu fler år och så möttes vi på ett plågsamt 10-årsjubileum med svaga välkomstdrinkar och torr kyckling. Jag undrade om han mindes den där kvällen på krogen. Klart han gjorde. Och jag undrade varför han aldrig sagt något när vi satt där på bänken i gymnasieskolans enorma lokaler. Varför han inte visade att han tyckte precis likadant.

För att jag inte vågade Cissy. Jag var feg. En feg. Jävla. Tonåring.

No comments yet

Kommentera

