Skip to content

I Paradiset föll jag för radion

17 februari 2011

Det var en liten studio med två mikrofoner. En tung dörr med kod för att komma in. Knarrigt golv och kallt. Jo jag minns det som att det var kallt. Där trängdes Anders, Maria och jag för att spela in vår lilla resa. Vår dialektresa. Anders hade övat in hela manuset så att han kunde det som rinnande vatten. Fast det lät lite som ett högstadieföredrag. Han var inte speciellt förtjust i radiomediet då. Jag tror inte han är det nu heller.

Jag däremot insåg fort att jag hade någon sorts känsla för det, någon sorts talang. Trots att orden fanns på papper kom de naturligt för mig som vilket samtal som helst. Jag minns en trygg känsla i kroppen när jag satt där framför mikrofonen och låtsades att jag tog med Sveriges Radios lyssnare på en resa genom landet.

Från Paradiset. Byggnaden hette så. Och när inspelningarna väl var klara gick vi ner för den asfalterade backen kantad av gigantiska ekar för att sätta ihop vårt lilla program. I datorerna i Valhall.

Där mötte jag för första gången den värld som gömmer sig i digital ljudredigering. Jag satt i timmar och pillade för att Ace of Base skulle börja sjunga på exakt rätt ställe. Klippte och mixade för att allt skulle bli perfekt. Jag var som förtrollad. Såld. Upp över öronen förälskad.

När jag lyssnar på de två produktioner jag hann göra på Jakobsbergs folkhögskola idag hör jag knappt att det är jag. Jag rodnar. Men samtidigt är jag glad. För utan Paradiset. Utan Valhall. Och utan en av världens bästa lärare, Bengt Jönsson, hade jag aldrig blivit förälskad.

På sex år har förälskelsen vuxit till djup kärlek och respekt. Och jag vågar säga att jag tror på ett livslångt äktenskap.

4 kommentarer leave one →
  1. 17 februari 2011 20:14

    Åh vad fint. Jag blev alldeles rörd. Även om produktionerna inte var bra så var BoB:s idé sjukt bra. Hihi. Jag minns att jag inte gjorde ett skit med klippningen, du fixade allt. Puss

  2. 19 februari 2011 12:39

    Intresant att läsa hur det kom sig att du började älska radio. Det var verkligen fint beskrivet.

Kommentera

