Skip to content

Säljsekten gör mig så jävla förbannad

22 februari 2011

Igår såg jag Dokument Inifråns Säljsekten och blev ledsen, besviken och förbannad. Och inte av samma anledningar som kanske många andra. Jag blev nämligen sjukt ledsen, besviken och förbannad på att SVT återigen väljer att visa ett så hårdvinklat reportage. Med Janne Josefsson och Uppdrag Granskning i spetsen drar SVT historierna till sitt yttersta, väljer avsiktligt bort det som inte passar in i storyn och vinklar på ett sådant sätt att jag har svårt att förstå var pressetiken finns i det hela.

Säljsekten visar en liten skärva av det företag The Phone House är. Jag säger inte att denna skärva är osann, jag säger inte heller att de människor som är med inte talar sanning. Det jag säger är att SVT går alldeles för långt i sin jakt efter att skapa debatt och rubriker. För det som berättas i Säljsekten är inte historien om The Phone House, det är historien om några få drabbade och några få rötägg inom en stor organisation.

Rötäggen finns alltid där. Vilken arbetsplats du än väljer att titta på. Lika mycket som det finns mängder med drivna, engagerade och fantastiska människor på alla dessa arbetsplatser. Jag har i min närhet mängder med personer som har jobbat flera år inom eventsäljbranschen. De har stått i till synes varenda köpcentrum i hela vårt avlånga land ute på locations, de har avverkat fler mil bakom ratten än många gör på en livstid, de har haft dagar utan ett enda sälj och de har haft dagar när de sålt tvåsiffriga antalet mobiler med abonnemang. De har jobbat sig uppåt till team leaders och chefer. Och de har peppat varandra, tävlat, hurrat och kämpat.

Därför blir jag så ledsen när Säljsekten drar allt det jobb de har gjort i smutsen, något så många är så stolta över. Något som många arbetat hårt för.

Jag försvarar absolut inte det som de drabbade i Säljsekten berättar att de har blivit utsatta för. Jag hyllar inte alls hot och utfrysning. Jag hyllar inte alls rötäggen. Och jag säger inte att The Phone House är en perfekt arbetsgivare.

Jag tycker däremot att SVT och deras journalister kan tänka en vända extra när de drar något till sin spets såhär. För jag lovar att de flesta tittare tänker inte på att det här är vinklat. De köper det rakt av, med hull och hår och drar hela företaget och alla chefer och team leaders över en kam. Och då har public service misslyckats fatalt.

Och förresten, det här med jobb utan anställningstrygghet, ingen övertidsersättning och ”fackliga problem på halsen”. Det här med att veta att man som medarbetare ständigt är utbytbar, att man bara är en pusselbricka i ett stort spel. Det här med att känna att man inte har tid, råd eller möjlighet att stanna hemma om man är sjuk. Om SVT anser att det är viktigt att granska arbetsplatser och företag som sysslar med sådant, ja då behöver de inte ens titta åt någon annan bransch än sin egen. De behöver faktiskt inte ens lämna lokalerna.

4 kommentarer leave one →
  1. mamma permalink
    22 februari 2011 21:52

    Klockrent!

  2. Mattan permalink
    22 februari 2011 22:12

    Jag tycker reportaget var ett bra exempel på hur många arbetsplatser verkar fungera. Jag fick ont i magen för jag kände igen attityden hos teamledarna och klimatet från tidigare jobb jag har haft. Det här med att företaget är som en ”familj”, man ska ställa upp för sina kollegor, man kan lätt bli utbytt. Och så jobbar man hur många timmar som helst och får bara ut nån mer tusenlapp än studielånet.

    Det som gjorde mig mest upprörd var exemplet på cheferna som stod och spionerade på de anställda. Jag kom på att det faktiskt hänt mig och hur fruktansvärt kränkade det var. Men jag fattade inte att det var helt uppåt väggarna egentligen.

    När man är ung tror man att det är så man ska bli behandlad.

Trackbacks

  1. Tweets that mention Säljsekten gör mig så jävla förbannad « -- Topsy.com

Kommentera

