Skip to content

En förälskelse

03 mars 2011

Plötsligt skymdes solen. Framför mig stod han och kisade. Jag hade korta shorts och ett ljust linne. Solbruna axlar och sommarblont hår. Han var fräknig och log. Och jag glömde bort att andas.

Han lånade min cykel och skjutsade mig längs slingriga vägar, över tågräls, i sommarnattens ljus. Fort, fort, fort. Och jag höll honom hårt, hårt, hårt runt midjan. Och min mage ilade av skräckblandad förtjusning.

Jag gick långsamt över de knarriga golvplankorna i hans föräldrars hus. Fick veta att det finns animaliska produkter i tejp och tandkräm. Av hans bror. Som stoppade rävjakter i England. När det inte var sommar och han var hemma hos sina föräldrar och åt tomatsallad och spelade Rummikub.

Vi såg Den röda violinen. Jag låg i hans famn i den hårda soffan. Andades i takt med hans bröstkorg som höjdes och sänktes.

Hans pojkrum låg högst upp i huset. Under takbjälkarna. Där låg vi på hans säng och kysstes. Han kallade mig för ung och oförstörd. Min kropp brann.

Jag var 17. Han var 27. Och sommaren 2000 var bara vår.

2 kommentarer leave one →
  1. mamma permalink
    03 mars 2011 21:34

    Var det inte han som vägrade fira millenniumskifte och pendlade mellan Haparanda och Torneå?

Kommentera

