Skip to content

Fallet Vincent Franke

21 juni 2011

När jag läser en bok och får ett sug efter att skriva själv, då vet jag att det är en bra bok. Fallet Vincent Franke är en sådan och det är en bok jag nog aldrig skulle ha plockat från hyllan om jag inte hade spenderat en middag i vårsolen med författaren och hans vänner. Den göms nämligen i det lavinartade utbud som kallas deckargenren. Och om jag inte är totalt utpumpad och behöver lättsam, förutsägbar läsning, så hamnar aldrig en deckare i min hand. Men eftersom Christoffer Carlsson är så himlarns trevlig var jag tvungen att beställa hem hans första bok. Och vilken läsning det var.

Fallet Vincent Franke är ingen stereotypisk deckare. Det finns ingen gammal småfet poliskommissarie med personliga, klichéartade problem. Det finns ingen jakt på en mördare. Det finns snarare en flykt, en dröm, en längtan efter något annat. Det finns förälskelse.

Meningen är nog inte att man ska finna sympati med Vincent Franke. Men det är precis det jag gör. Trots att han är trasig, morfinberoende och tar ytterst tvivelaktiga beslut hela tiden. För Vincent Franke är mänsklig. Trots att han är så långt från mig, lever ett liv så långt från mitt. För han känner.

Och hans morfinberoende får mig att tänka på vänner som snusar utan tanke. Som mekaniskt, som om snusdosan var en del av dem själva, lägger in en ny snus direkt efter den tidigare plockats ur. Lika instinktivt som jag rättar till min lugg eller blundar varje gång jag glider iväg från ämnet när jag pratar. Eller som Christoffer Carlsson själv tänder en cigarett när han precis släckt en annan.

Jag vette tusan om Fallet Vincent Franke ens är en deckare. Men den har hamnat i den genren. Och då hoppas jag att de som slentrianläser pocketdeckare får sig en positiv överraskning i hängmattan. Och att du som aldrig kastar ens en blick mot deckarhyllan i bokhandeln stannar upp och plockar ett ex av boken. Du kommer inte att ångra dig.

One Comment leave one →
  1. helena permalink
    21 juni 2011 11:39

    fint skrivet! Som alltid. Jag ska ge den en chans trots att jag aldrig läser något ur deckargenren.

Kommentera

