Skip to content

”Det var bara att vrida på gasen och sticka in huvudet i ugnen”

26 oktober 2011

Jag har gasugn i min nya lägenhet. Sist jag använde gasugn som flitigast var för nästan 10 år sedan när jag bodde i England. Då värmde jag mest fryspizzor som mina kollegor och jag handlat mitt i natten på Tesco’s som hade öppet dygnet runt. Vi brukade åka dit efter kvällspassen på restaurangen och köpa glass, bakelser, chips, pommes och pizza. Jag gick upp sju kilo på tre månader.

Gasugnen där tände man med en tändsticka längst bak i ugnen. Det var bara att vrida på gasen, sticka in huvudet i ugnen och sedan smidigt ducka undan när en vägg av lågor slog upp mot ansiktet.

I min lägenhet nu tänder jag den turligt nog längst fram i ugnen men det betyder inte att det är lätt. Jag har kämpat flera gånger för att få igång den och en dag blev det kalla pannkakor med köttfärs till middag eftersom jag verkligen inte lyckades få tänt den och gav upp tanken på crêpes.

Idag hade jag farbror och familj på middag. Farbror och familj som räddat mig mina två första år i Stockholm genom att låta mig hyra deras lägenhet. Och när de kom på middag gav jag mig givetvis på tanken att laga mat i ugnen. Med stor vånda kämpade jag med tändaren och gasen och mirakulöst nog bestämde sig ugnen att sluta vara envis och istället tändas på tredje försöket. Och när laxen väl stod på bordet smakade den precis som jag hade föreställt mig hela dagen. Magiskt.

2 kommentarer leave one →
  1. sis permalink
    27 oktober 2011 8:33

    Älskar dina inlägg! Till helgen ska jag bonka skrivlust i ditt huvud🙂

  2. mamma permalink
    27 oktober 2011 18:50

    Vi blir två….

Kommentera

