Skip to content

Över 20 år av vänskap

21 november 2011

När jag öppnade postfacket idag låg där ett litet blått kuvert. Handstilen går inte att ta miste på, jag känner nästan igen den bättre än min egen. Den tillhör min allra äldsta vän. Hon som jag träffade första gången på simskolan i den bohuslänska viken och som sedan blev min bästa vän när jag flyttade och började i hennes klass i tvåan på den lilla byskolan.

Jag ville alltid att vi skulle vara hos henne för där fick vi hembakt bröd till kvällsteet. Hon längtade istället hem till oss och vår köpta Lingongrova. Vi åkte skridskor på den frusna sjön på vintern, plockade mängder med smultron en sommar. Vi bakade kladdkaka och låg på hennes eller min säng och pratade, pratade och pratade. När motorvägen stod klar trots trädkramare tog vi en cykelutflykt på de nyasfalterade vägbanorna innan den öppnat. Och när jag packade mina väskor för att lämna Sverige för England några månader efter gymnasiets slut satt hon där på mina föräldrars säng bland alla mina prylar och sa att hon skulle sakna mig.

Vi har inte varit oskiljaktiga. Vi har gått på olika skolor, i olika klasser. Umgåtts mer intensivt ibland, mer sällan andra perioder. Och när skolåren väl tog slut hamnade vi längre från varandra än någonsin. Var inte jag i England så var hon där. Gick inte hon på folkhögskola så gjorde jag det. Och när jag flyttade till Piteå var hennes hemort Malmö.

Men det fina är att hon har alltid funnits där. Ett telefonsamtal, mail eller brev bort. Och när vi ses så är det som att ingen tid har gått. Då sitter vi återigen och pratar, pratar och pratar. Och äter kladdkaka.

Så när jag öppnade det lilla blå kuvertet idag började jag gråta. Trots att jag hade mina aningar om vad det innehöll.

11 augusti 2012 blir en stor dag. Då gifter hon sig, min allra äldsta vän.

5 kommentarer leave one →
  1. Mika permalink
    21 november 2011 22:26

    Fina du! Jag längtar väldigt sällan tillbaka till tonårslivet, men när jag gör det tänker jag bland annat på alla timmar vi hängt, allt vi gjort och pratat om. Kram!

  2. mamma permalink
    22 november 2011 6:40

    Det är inte bara du som gråter!

  3. lillsis permalink
    22 november 2011 9:05

    men nu började ju jag gråta!

  4. Cissy permalink*
    23 november 2011 23:03

    Mamma och Lillsis: Söta ni är!

Kommentera

