Skip to content

Att bota hjärtesorg på någon annans bekostnad

09 februari 2012

Det började med en hand som dröjde kvar lite länge. En extra fråga, en extra blick. Det följdes av varma mackor och sena kvällar och hans fot som snuddade vid min bland alla andras under bordet. Det stora svarta hålet i mig som vuxit sig allt större de 130 milen som bilen förflyttat mig norrut krympte en aning när han lade sin arm runt mina axlar. Smärtan i bröstet slutade gorma avgrundslöst när han drog undan luggen från min panna.

Jag kastade mig in i ett liv där allting var en lek, ett skådespel. Jag behövde aldrig riktigt vara mig själv för vi spelade alla en roll. Också han. Nyss hade verkligheten varit en annan. Då hon och jag hade delat ett liv. Men det var hon som hade valt att vårt liv inte fanns längre. Att vår verklighet var borta. Och min enda lösning var att smälla igen dörren till det som var och höja volymen så jag slapp höra någonting.

Och när hans ögon fulla av känslor såg rakt in i mina stängde jag också dörren till samvetet och kysste honom långsamt. Och det stora svarta hålet krympte ännu några millimeter.

No comments yet

Kommentera

