Skip to content

Händelser vid Slussen

16 februari 2012

Jag är helt galet trött på snacket om Slussen. Och då har jag bara bott här i Stockholm i knappt tre år och jobbat med lokal stockholmsjournalistik lika kort tid. Hur mina kollegor som jobbat på Stockholmsnytt sedan urminnes tider inte har kollapsat av alla turer går över mitt förstånd.

Så därför kan man undra varför jag satte mig och tittade på en dokumentär om Slussen. Helt frivilligt. Kanske för att jag vill plåga mig själv? Nja, det har väl snarare med en obotlig nyfikenhet att göra. Inte konstigt att jag blev journalist.

I alla fall är Händelser vid Slussen ett magiskt fint porträtt av alla de människor som spenderar varje dag där. Mitt bland alla bussar, bilar, cyklar, tunnelbanor, lokalbanor, båtar och människor som ständigt är i rörelse. Nina som slussar båtar, frisören Christian som jobbat på sin salong i Blå Gången i över 20 år, arkitekterna som jobbar mitt i Slussen-karusellen med just Slussen-karusellen och Pekka och hans vänner som bor under en av Slussens broar. Och bartendern Jakob förstås. Som blickat ner över den omdebatterade platsen från restaurang Gondolen i över 13 år.

Om inte annat bör du se den för att få ta del av hur tusan en av arkitekterna tar sig till jobbet varje dag med bil. För det är definitivt inte det lättaste. Utan bensinmacken i Katarinaberget hade han behövt ta sig upp någonstans på Söder och trixa för att komma till kontorets garage. Sedan kan man ju tycka att han skulle kunna ta sig till jobbet med kollektivtrafiken istället, han jobbar ändå mitt i en av Stockholms största knutpunkter. Men det lägger inte jag mig i.

2 kommentarer leave one →
  1. Sthlmarn permalink
    13 mars 2012 22:57

    Visst var det en bra film!

    Ja han ska prompt måste ta med sig bilen. Verkar bo i stan. Och vägen han snurrar runt, det går nog att komma norrifrån ner till garaget på annat sätt också.

    Värst är väl att han och hans kontor sitter i det coolaste huset mitt i stan, med den häftigaste utsikten…. och tar jobbet att förändra och förstöra platsen helt.

    Om det var en plats som behövde göras om, vore det befogat, men det är ju inte så. Staden har låtit Slussen förfalla istället för att underhålla, för att göra en galleria istället. Slusse borde renoveras och förbättras. Borde varit k-märkt!

    Synd att du tycker det är ett sånt tjat, men det speglar väl folks engagemang.

    Kul att du gillade filmen!

  2. Johne171 permalink
    18 maj 2014 6:30

    You are my breathing in, I possess few blogs and very sporadically run out from to brand. dadkkgekbbea

Kommentera

