Skip to content

Min dialekt och jag

23 mars 2012

Lyssnare ringer då och då till Stockholmsnytt och klagar på att jag pratar göteborgska. Men saken är den att jag egentligen inte alls pratar göteborgska. Visst, jag har definitivt drag av det men hör du mig jämte en äkta göteborgare ska du se att det är en klar skillnad. Jag flyttade nämligen från staden när jag var åtta. Och då till Bohuslän och den lilla hålan Ljungskile. Och där pratar man bohuslänska.

En kollega på Sveriges Radio som också kommer från Ljungskile berättade att hon brukar få höra att hon pratar göteborgska med Lidingö-i:n. Det, om något, kanske kan beskriva dialekten för en vilsen stockholmare. Men förklaringen är helt fel. För det är nämligen precis tvärtom. Lidingöborna pratar nämligen stockholmska med bohuslänska i:n.

Det är något av allt det fina du lär dig om du ser del två av Fredrik Lindströms Svenska dialektmysterier. Och så får du självklart se bilder från magiskt vackra Bohuslän.

Tyvärr är mina i:n nästan borta. Eller så hade jag dem riktigt aldrig, jag minns inte. Min dialekt svajar en del efter att jag bott i inte mindre än sex av Sveriges städer från Piteå i norr till Göteborg i söder. Men jag kan här och nu, när jag ändå gjort min sista dag på Sveriges Radio för ett tag, erkänna att jag har jobbat hårt med att förstärka de västkustska dragen i min dialekt i varenda nyhetssändning av Stockholmsnytt. Det gäller att kämpa för det som gör en speciell. Och självklart djävlas lite med stockholmarna.

One Comment leave one →
  1. Jonas permalink
    26 november 2013 15:09

    Det jag som Stockholmare fick lära mig (mitten av 1970 talet) var att Lidingö i:na kom med tjänsteflickor som flyttat från Närke till Lidingö.
    I Närke är nämligen i:na väldigt utpräglade. Detta fick jag alltså lära mig långt innan tv-serien värsta språket fanns.

Kommentera

