Skip to content

Ett liv i flyttlass

01 september 2012

Lägenheten  i Bergsjön. Det ljusblå radhuset på Slåttängsgatan i Utby. Solbacka, vår gula villa med utsikt över Havstensfjorden. Fyran på Coronavägen. Femman bara femtio meter närmre Ljungskileviken. Den med den stora balkongen där vi satt och såg åskan slå ned i grannhuset så att allt blev svart.

På egna ben till personalhuset vid vägen mellan Stroud och Stonehouse. Längre bort på gatan, rummen på översta våningen i radhuset med den ilskna dottern och den alkoholiserade pappan. Och sedan borta vid kanalens ände i den vita, stora villan med egen insjö och hästar. Hyresrätten på Bäckby i Västerås. En sommar i samma rum som syskonen, nu när vi alla var vuxna men landade samtidigt hos mamma och pappa. I Enköping.

Mitt rum i korridoren på Jakobsbergs folkhögskola. Vår första lägenhet i Göteborg i andra hand på Hisingen vid Selma Lagerlöfs torg. En av mina favoritplatser på jorden, den lilla en och en halvan vid Slottsskogen som jag aldrig ville lämna. Lägenheten vid Kronhusbodarna som vi lade tre veckor på att städa när vi flyttade in och där närmsta matbutik låg mitt i kokande Nordstan. Den modellbyggda studentlägenheten i Piteå med hysteriskt fula möbler som jag gjorde till min, bara min. Din etta i vinrött som aldrig blev min trots att vi sa att den var vår. Och så lägenheten med ytor stora som dansgolv där förskolebarnen väckte mig om mornarna när de åkte längdskidor utanför mitt fönster.

Sommaren i Hammarbyhöjden när jag redan borde gett upp. Hösten i Stocksund när jag tillslut gjorde det. Och den temporära lösningen blev min i hela två år. Och nu. Lägenheten i Örnsberg som sedan ett år är min. Bara min. Och ingen annans.

Och rastlösheten som ofrivilligt börjar vakna till liv. Igen.

2 kommentarer leave one →
  1. 01 september 2012 12:08

    fint skrivet.

Kommentera

