Skip to content

Ett av alla de löften du bröt

06 november 2012

Jag sitter på en låg mur med fötterna på trottoaren och äter en trekantsmacka. Jag vill minnas att det är avokado i den men just avokado i en smörgås rimmar så illa med Storbritanniens matkultur. På andra sidan gatan hänger en konstutställning under bar himmel. Julisolen gassar över staden som är en av de vackraste jag vet. Cheltenham. Kanske är den bara det för att den snart vuxit ihop med en av de allra fulaste jag vet. Gloucester.

Vi träffades för en knapp månad sedan när jag raggade upp dig på den lokala puben. Det var liksom något med dina ögon. Och nu när jag sitter där med den högra vaden korsad över mitt vänstra smalben vet du mina drömmar. Men om du kommer tillbaka hit? säger du. Så sparar vi pengar. Och så åker vi till Australien så snart vi bara kan. Precis som du vill. Jag är nyförälskad och din blick vädjande. Om någon vecka ska jag till Sverige och sedan på semester med min syster till Frankrike. När planet landat på Landvetter vill du att jag ska åka till mina föräldrar, packa om mina väskor och flyga tillbaka till den engelska landsbygden. Tillbaka till dig.

Jag minns inte om jag svarar då, eller om jag bestämmer mig då jag lutar huvudet mot din rygg när jag håller om dig på motorcykeln som på snirkliga landsvägar tar oss hem till Stonehouse. Men när september kommer ligger jag under dubbla duntäcken i vårt hem i England och fryser.

Och Australien har jag än idag, tio år senare, fortfarande inte sett skymten av.

3 kommentarer leave one →
  1. mamma permalink
    06 november 2012 22:19

    Jag huttrar av kylan under de dubbla täcken….

  2. mamma permalink
    25 november 2012 19:34

    Vilket fantastiskt foto du har bytt till!

    • Cissy permalink*
      26 november 2012 10:37

      Tack! Det är taget från Liljeholmsbron.

Kommentera

