Hoppa till innehåll

Killing us softly

04 mars 2012

Ge dig själv 45 minuter. Om inte idag så snart. Och se den här fantastiska föreläsningen om reklam. Jean Kilbourne lyfter frågan om objektifieringen av kvinnor och hur den reklam som vi omges av i vår vardag skapar en inhumant osund bild av kvinnan som en produkt. Hon visar kvinnor som yoghurtförpackningar, bilar och ölflaskor och pekar på vad avhumaniseringen kan leda till.

Det gör mig dessutom så otroligt glad att jag kan ta del av sådana här saker hemma i min lilla etta i Stockholm. Sådant slår mig ibland, vad nätet krymper världen. Kanske tycker du att jag är urlarvig men saken är att när jag var 16 och hade behövt den här föreläsningen än mer fanns inte den möjligheten eftersom YouTube inte föddes förrän 7 år senare.

Föreläsningen hittade jag tack vare att Sandra Beijer och Annika Bäckström skrev om den.

No comments yet

Lämna en kommentar