Hoppa till innehåll

SD-väljarna och jakten på snabba lösningar

16 september 2014

Sverigedemokraternas väljare analyseras, stöts och blöts. Överallt. Vilka är de där 13 procenten? Varför röstar de på SD? Är de verkligen rasister allihop? Som om vetskapen skulle få oss att knäcka nöten. Eliminera rasismen. Om det ändå vore så enkelt.

Till att börja med har vi inte 13 procent rasister i Sverige. Vi har fler rasister än så. Bara för att du är rasist röstar du inte automatiskt på SD. Och SD:s väljare, ja vad de definierar sig som spelar mindre roll. De har valt att lägga sin röst på ett rasistiskt parti. De köper att lösningen på välfärdens problem stavas minskad invandring. Stängda gränser. De röstar på ett parti som gör skillnad på människor utefter ursprung, hudfärg och sexuell läggning. De röstar på ett parti som vill minska rätten till abort. De röstar på ett parti som vill stoppa media. Göra inskränkningar på pressfriheten. Och därigenom ändra våra grundlagar. De använder sin demokratiska röst på ett parti som är ett direkt hot mot just demokratin. De röstar på ett parti som har sina rötter i nazismen och fascismen. De vet allt detta och de röstar ändå. Vad de vill definiera sig som för att stå ut med sin egen självbild är för mig helt irrelevant.

Den enkla lösningen finns inte. Hur gärna jag än skulle vilja så byter inte folk åsikt över en natt. Och istället för att försöka kopiera Sverigedemokraternas taktik med snabba lösningar borde alla övriga partier i riksdagen, kommunerna och landstingen nu tar ett ordentligt grepp kring de frågor som bränner. Servera en politik som bjuder på reella lösningar, en politik som aldrig någonsin ser människor som kostnader och en politik som inte söker en syndabock. Och det snarast. Så kanske den del av SD:s väljare som inte anser sig vara rasister köper andra lösningar på sin ilska än en quick fix klädd i simpel retorik.

För jag vill inte leva i ett land där hatet växer. Där allt fler känner sig rädda och hotas. Där jag känner mig rädd. Jag vill leva i ett land där jag känner mig stolt och trygg. Och just nu kära Sverige, gör jag allt annat än det.

För övrigt är det givetvis inte så att rasismen försvinner bara för att SD:s väljare röstar på andra partier. Judith Kiros skriver strålande om det i Bang.

EDIT: En till analys av analyserna bjuder Tanvir Mansur på. Där finns också flera texter samlade.

2 kommentarer leave one →
  1. 17 september 2014 10:19

    Jag läser ju, efter dina tips, Utrota varenda jävel och det blir snabbt väldigt tydligt att de män som tycker att de är mer värda än andra är fullkomligt livsfarliga.

    Jag tror inte att SDs väljare ser sig som rasister men jag misstänker att de känner sig mer värda de människor som av olika anledningar kommer till Sverige.

    Här brister kommunikationen.

    När de är oroade över minskade arbetstillfällen, låga pensioner och nedskärningar i skolan ser de just budgeten för invandring som den peng som tillhör dem, som inte bör läggas på andra än just svenskar. Vi hör inget om att de vill fördela pengar från ex miljöbudgeten utan det handlar om att just invandrare är en utgift som vi skulle kunna spara in på.

    Här brister kommunikationen.

    SD sprider lögner. De vänder på fakta. De tolkar siffror felaktigt med flit. Det behövs en trovärdig källa som berättar vad vi tjänar på att människor kommer hit. Som pekar på att det inte rör sig om massinvandring (miljontals?!). Som visar vilka ekonomiska lösningar vi har, vilka planer politikerna har för att ta hand om alla med husrum och jobb, som förklarar att den här summan inte ”tas” från våra pensionärer.

    Här brister kommunikationen.

    SD använder sig av egna plattformar för att nå ut. De har nu klargjort att de inte litar på kvällstidningarna, att media vinklar deras uppgifter, att de inte behövs. Deras plattformar innehåller utöver deras sanning även hat och hot och fördomar vilket skapar oro och stress.

    När väljare känner sig svikna av etablerade partier och SD erbjuder enkla svar verkar många falla för det. En del verkar ha velat hämnas, de har genom att rösta på SD velat visa M och S att de inte ska ta sina väljare för givet, de ska minsann få se!

    Här brister kommunikationen.

    Vi måste zooma ut från Sverige och se hur det ser ut i Europa. Många länder är i ekonomisk kris och främlingsfientliga partier ökar överallt. Men i Sverige har vi en trygg ekonomi, vi har det väldigt bra. Ändå känner många väljare såhär. Det måste politikerna prata om. Gärna högt så att vi hör.

    • Cissy permalink*
      30 september 2014 17:26

      Men hjälp! Jag har ju glömt att svara! Ville ta mig tid och svara vettigt och sen bara rusade tiden förbi. Som den gör. Men det enkla svaret är att jag håller med dig. Till fullo. Det gör mig bara så sjukt frustrerad att jag inte hör politikerna i de demokratiska partierna. Jag vill höra dem nu.

Lämna en kommentar