Skip to content

Avgång 15.50. Ankomst 01.40.

09 april 2011

Jag lämnade lägenheten 15.50 och tog mig mot Stockholms C. Där möttes jag av ett totalstopp. Vi var tiotusentals människor som inte kom någonstans på grund av ett strömavbrott. De flesta jag pratade med var relativt lugna, det skulle lösa sig, vi hade en bänk att sitta på.

Men avgångarna flyttades fram en halvtimme i taget och ingen information ropades ut i högtalarna. Det var bara info om tåg som faktiskt gick och den gick knappt att höra eftersom högtalarsystemet var värdelöst.

Jag sökte mig till SJ på Twitter där de vänligt försökte hjälpa mig att hitta info om mitt tåg. De var tillmötesgående och trevliga men kunde tyvärr inte ge några definitiva svar. Kön till resebutiken ringlade sig lång och tog man en kölapp var det i snitt 400 nummer före.

Efter tre timmar av total ovisshet började mitt tålamod tryta rejält och jag lyckades kasta in en fråga om mitt tåg till en SJ-anställd som stod omringad av ledsna, trötta och värdelöst oinformerade resenärer. ”Det är bara att vänta” blev hennes svar.

Men jag hade väntat nog så 20.10 hoppade jag helt på eget bevåg på ett tåg mot Göteborg. 16.40 skulle mitt tåg mot Vänersborg ha gått. Jag tänkte att det löser sig, på något sätt tar jag mig till min slutdestination.

Det var vi fler som tänkte och resan spenderades till stor del på min resväska i utrymmet vid en av tågets alla dörrar. Men, jag var ombord och jag var på väg.

Och på tåget var personalen den finaste jag mött. De var glada, hjälpsamma och lugna. Tågvärden satt ständigt i telefon och fixade ersättningstrafik för alla som skulle ha bytt tåg på vägen. Och i bistron var det fest.

Från Göteborg blev det tillslut taxi till Trollhättan och jag klev in genom syrrans dörr 01.40, 6 timmar senare än planerat. Och om jag har förstått det rätt så var 20.10-tåget mot Göteborg det sista som lämnade Stockholm C den kvällen. Lite tur ska man ändå ha.

Strömavbrott på Stockholms central
Storm gav totalstopp i tågtrafiken
Tågen rullar igen

No comments yet

Kommentera

